مهناز رضائی؛ زهرا فدائی حیدری
چکیده
در این مقاله، ما به توصیف و تشریح تجربیات گروه زبان فرانسۀ دانشگاه تبریز، در زمینۀ آموزش از راه دور، در شرایط همهگیری جهانی کووید-19 میپردازیم. تمرکز ما در این نوشتار بر روی شیوههای ارزشیابی جدید ...
بیشتر
در این مقاله، ما به توصیف و تشریح تجربیات گروه زبان فرانسۀ دانشگاه تبریز، در زمینۀ آموزش از راه دور، در شرایط همهگیری جهانی کووید-19 میپردازیم. تمرکز ما در این نوشتار بر روی شیوههای ارزشیابی جدید و مبتنی بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) میباشد که به عنوان جایگزینی برای شیوههای قبلی بکار گرفته شدهاند تا یادگیری دانشجویان بدون وقفه ادامه پیدا کند. هدف اصلی این مقاله توصیف شیوهها و روشهای ارزشیابی آنلاین دروس نوشتاری و چالشها و مشکلات حاصل از آن است که گروه زبان فرانسه دانشگاه تبریز در دوران قرنطینه با آنها دست و پنجه نرم میکند. در این تحقیق، ما از رویکرد برخی نظریهپردازان در حوزهء ارزشیابی، به ویژه رویکرد شارل اَجی یکی از متخصصان حوزهء ارزشیابی، برای ارزیابی فرآیند ارزشیابی آنلاین بهرهمند شدهایم. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اکثر اساتید و دانشجویان در مورد شیوههای اجرایی ارزشیابی آنلاین و مشکلات حاصل از آن ناراضی هستند، از جمله مهم ترین این مشکلات، افزایش تقلب میان دانشجویان، اعتبار و پایایی پایین نمرات امتحانی، مشکلات فنی سیستم آموزشی آنلاین، عدم وجود تعامل موثر بین اساتید و دانشجویان می-باشد. ما همچنین سعی کردهایم پیشنهاداتی را برای بهبود روند ارزشیابی آنلاین در این دوران قرنطینه ارائه دهیم.